top of page

NGA FAQ

Public·878 members

Madina Tarin
Madina Tarin

Strukturera produktbilder för e-handel

På sistone har jag blivit mer medveten om hur stor roll bilderna spelar i vår webbutik. När vi började tänkte vi mest på att snabbt få upp varje produkt, men nu när sortimentet är bredare märks det att våra produktbilder inte riktigt följer någon tydlig linje. Jag gick igenom en studios webbplats där de arbetar med produktfotografering för e-commerce och såg hur de delar upp sitt innehåll i sektioner som Kundcase, Studio och Priser. Det gav en känsla av att hela processen är mer genomtänkt än vad vi har internt just nu. Jag noterade också att de visar exempel från olika kategorier som smycken, skönhet och hem, vilket gjorde det lätt att jämföra med vår egen situation. Samtidigt undrar jag hur mycket förarbete som krävs för att skapa en mer enhetlig struktur. Det känns som att det handlar om mer än bara själva fotograferingen. Är det någon här som har gått igenom en liknande förändring?

12 Views

När vi hamnade i samma situation insåg vi att det viktigaste var att tänka på hela flödet, inte bara på bilderna var för sig. På den webbplats du nämner beskrivs hur arbetet går från planering och fotografering till retusch och leverans av färdiga filer. Det gjorde att vi började fundera mer på hur våra bilder lagras och används i olika format. De tar också upp anpassning för exempelvis 1:1 och 4:5, vilket är relevant om man arbetar både med webbshop och sociala kanaler. I deras projektsektion ser man hur olika typer av produkter presenteras inom en sammanhållen struktur. Det gav oss en tydligare bild av hur konsekvens kan byggas upp över tid. Vi märkte att tydliga riktlinjer för ljus och bakgrund gjorde stor skillnad. Förändringen skedde stegvis snarare än på en gång.

Members

• Metha Logar
    Metha Logar
  • Stariptvplus001
    Stariptvplus001
  • Pune Skokkar
    Pune Skokkar
  • Niharika Mittal
    Niharika Mittal
  • House dragon
    House dragon
bottom of page